
- 31 mar, 2025
- Natalia Wójkiewicz
- comments off
Nasza szkoła bierze udział w ogólnopolskiej akcji „W pełnym wymiarze”.
Ósmoklasiści poznają Lubnę, Bellę, Joannę, Olaida i SVST. Reprezentują oni różne grupy mniejszościowe w Polsce. Łączy ich jedno – ich historie są często postrzegane w jednym wymiarze. Chwytliwy nagłówek czy post w mediach społecznościowych mogą wpłynąć na to, jak odbieramy całą grupę osób reprezentujących daną mniejszość. Wystawa „W pełnym wymiarze” stara się przeciwdziałać szkodliwym stereotypom i dyskryminacji.
Według badań Centrum Badań nad Uprzedzeniami UW (2024), aż 72% Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej, a zgodnie z danymi CBOS (2019) tylko 14% zna osobiście muzułmanina lub muzułmankę. Mimo to większość z nas ma ukształtowane wyobrażenia o tych grupach. Jest to efektem mechanizmu jednorodności grupy, czyli skłonności do postrzegania ludzi, których uznajemy za „obcych”, jako bardziej do siebie podobnych niż osób z grupy własnej – wyjaśniają twórcy wystawy. Zjawisko to szczególnie dotyka społeczności rzadziej spotykanych na co dzień lub mniej widocznych w przestrzeni publicznej. W rezultacie bazujemy na stereotypach, często czerpiąc wiedzę z chwytliwych nagłówków, mediów społecznościowych czy popkultury, podczas gdy same zainteresowane grupy rzadko mają możliwość opowiedzenia o swoich doświadczeniach własnymi słowami.
Na antresoli w budynku B znajduje się przestrzeń do ekspozycji plakatów:
5 plakatów z bohaterami/kami wystawy,
2 plakaty dotyczące mechanizmów dyskryminacji.
To narzędzie pobudzające do krytycznego myślenia i autorefleksji!
Ponadto dla każdej z klas ósmych odbywa się cykl zajęć, w których część plakatów stanowi punkt wyjścia do rozmowy w ramach konwersacyjnych zajęć z języka angielskiego. Przy każdej okazji wykonywane są ćwiczenia mające na celu zwrócenie uwagi na różnorodność i jednorodność grupy, tolerancję oraz otwartość. Są to: bingo migracyjne, ćwiczenie z koszem, marsz przywilejów i koło przywileju. Ósmoklasiści mogą znać je pod nazwami: migration bingo, the exercise with the garbage bin, the march of privileges oraz the circle of privileges.
Wystawa „W pełnym wymiarze” swoją formą przypomina żywą bibliotekę. Mimo że bohaterowie i bohaterki wystawy nie są fizycznie obecni na Twoich zajęciach, dbamy o atmosferę szacunku i otwartości.
Osoby przedstawione na wystawie nie chcą nikomu nic udowadniać – po prostu dzielą się swoją perspektywą. Celem wystawy jest pokazanie, że każdy z nas ucieka się do stereotypizacji, nawet jeśli nie jest tego świadomy. Upraszczanie rzeczywistości to naturalne zjawisko. Problem pojawia się, gdy nie potrafimy odróżnić stereotypów od prawdy i wpływa to na nasze uprzedzenia wobec różnych grup. Wystawa ma na celu uświadomienie sobie pułapek myślowych, w jakie wpadamy, oraz pokazanie ich wpływu na życie innych osób. Samo poznanie faktu, że ludzie mają różne tożsamości, nie jest jej główną wartością edukacyjną. Największą wartość wystawa zyskuje, gdy skłania uczestników do autorefleksji. Można zapytać: „Skoro każda osoba ma wiele wymiarów, dlaczego czasem zwracamy uwagę tylko na jeden?”
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami plakatowymi jeszcze w pierwszym tygodniu kwietnia.