Symulacja rozprawy sądowej przeciwko Balladynie

# # #

Symulacja rozprawy sądowej przeciwko Balladynie

Uczniowie klas 7b i 7d wzięli udział w lekcji, która miała na celu zapoznanie ich nie tylko z literaturą, ale również z procedurami sądowymi. Symulacja rozprawy sądowej była unikalnym sposobem na zgłębienie losów bohaterki dramatu Juliusza Słowackiego – Balladyny.

Każdy uczestnik symulacji miał przypisaną określoną rolę w procesie sądowym. Uczniowie wcielili się w postacie takie jak: prokurator, obrońca, świadkowie, sędzia oraz sama oskarżona – Balladyna. Niezwykle ważne było zrozumienie charakterystyki postaci, którą grali, a także zapoznanie się z procedurami sądowymi, aby każdy mógł aktywnie uczestniczyć w rozprawie. Uczniowie poznali schemat rozprawy sądowej, który obejmował m.in. przedstawienie oskarżenia, obrony, przesłuchania świadków i finałowe wyrokowanie.

Choć uczniowie mieli jasno określone role, sam przebieg rozprawy był oparty na improwizacji. Każdy z uczestników mógł swobodnie wyrażać swoje poglądy, bazując na znajomości treści „Balladyny” oraz w oparciu o własną interpretację postaci, którą odgrywał. Dzięki temu, każda rozprawa – jedna w klasie 7b, a druga w klasie 7d – przebiegała nieco inaczej. Różnice w przebiegu wynikły z indywidualnych decyzji uczestników, którzy mieli swobodę w kształtowaniu linii obrony i oskarżenia. To sprawiło, że symulacje miały dynamiczny charakter, a uczniowie zaangażowali się w pełni
 w stworzenie unikalnej atmosfery sądowej.

Zapraszam do obejrzenia fotorelacji z lekcji, zdjęcia wykonali: Wiktor Mądry oraz Nataniel Milewski.

 

Dominika Ziemak

Natalia Wójkiewicz