14 marca italianiści z klas V i VI na kilka godzin zamienili się w prawdziwych studentów filologii włoskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dzięki bliskiej współpracy z Instytutem Filologii Romańskiej UAM otrzymaliśmy specjalne zaproszenie na organizowany tam Dzień Szkół. To spotkanie osób zainteresowanych kulturą krajów języków romańskich cieszy się wielką popularnością wśród gimnazjów oraz liceów, a w tym roku po raz pierwszy udział w wydarzeniu wzięli również uczniowie szkoły podstawowej. Zaproszeni goście – wielbiciele języków romańskich – uczestniczyli w krótkich wykładach oraz warsztatach dotyczących języków włoskiego, francuskiego, hiszpańskiego, portugalskiego i rumuńskiego. Wykładowcy, lektorzy oraz studenci italianistyki podczas ciekawych zajęć językowych wprowadzali w arkana pracy filologicznej i przekazywali wiele cennych wiadomości o języku. Nasi uczniowie dowiedzieli się, że języki romańskie wywodzą się z łaciny ludowej, która była powszechnym sposobem komunikacji na rozległych terytoriach dawnego Imperium Rzymskiego. Obecnie językami romańskimi jako ojczystymi posługuje się 750 milionów ludzi.
Podczas zajęć „Pomachaj do mnie” poszerzyliśmy zasób gestów włoskich, niezbędnych w codziennej komunikacji. Wiemy, w jaki sposób Włosi pokazują, że są głodni, znudzeni i zdenerwowani, jak „machają”, żeby się przywitać, a jak, żeby dać do zrozumienia, że nie chcą kogoś widzieć. Na zajęciach praktycznej nauki języka włoskiego z Włochem Giuseppe, uczniowie popisali się świetnym słuchem językowym rozwiązując w mig zadania i śpiewając nowo poznaną piosenkę. Podczas kolejnych warsztatów studentki italianistyki opowiedziały o dwudziestu włoskich regionach i najsłynniejszych potrawach, które z nich pochodzą.
Mimo zmęczenia, nasi uczniowie nie chcieli zrezygnować z udziału w seminarium. Prelegenci zarezerwowali dla nich zaszczytne miejsca w pierwszych rzędach sali wykładowej, a atmosfera i poruszana tematyka pozwoliła poczuć się prawdziwymi studentami filologii. Posłuchaliśmy ciekawych wykładów o pracy filologa i tłumacza, o odkryciu Brazylii, o założeniu Kanady i „innym” języku francuskim, a także o Dantem i jego podróży w zaświatach opisanych w „Boskiej Komedii”.
Cieszymy się, że mieliśmy okazję uczestniczyć w tym niecodziennym wydarzeniu - jako jedyni przedstawiciele szkół podstawowych! Uczniowie z entuzjazmem i żywiołowością godną prawdziwych italianistów uczestniczyli w zajęciach, a jednocześnie świetnie odnaleźli się wśród starszych kolegów z innych szkół i swobodnie czuli się wśród wykładowców – jako jedyni odpowiadali na pytania prelegentów na forum kilkudziesięciu osób!

Po raz kolejny uczniowie przekonali się, że nauka języka służy nie tylko komunikacji, ale jest także środkiem do poznania innych kultur, zwyczajów, ludzi. Nie można nauczyć się języka bez poznania charakteru prawdziwych mówców.... a nasi uczniowie powoli ten włoski charakter przyswajają...

Magdalena Bartosik