Zakończenie Akcji Żonkile 2025 – „Dodajemy odwagi”

# # #

Zakończenie Akcji Żonkile 2025 – „Dodajemy odwagi”

W naszej szkole dobiegła końca Akcja Żonkile, organizowana przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, upamiętniająca 82. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Tegoroczna edycja skupiła się na osobach, które – mimo dramatycznych okoliczności – ratowały innych, dokumentowały rzeczywistość, tworzyły muzykę i literaturę, by pamięć o wydarzeniach z getta przetrwała. Ich postawy były świadectwem odwagi, solidarności i niezłomności.

Na przełomie kwietnia i maja w naszej szkole odbyły się specjalne lekcje historii, których treść oparta była na materiałach edukacyjnych przekazanych przez Muzeum POLIN. Dzięki temu uczniowie mogli lepiej poznać losy osób, które swoją działalnością nadały nowy wymiar słowu „odwaga”.

W ramach zajęć zaprezentowaliśmy wystawę plakatową “Dodajemy odwagi”, poświęconą sylwetkom sześciu niezwykłych postaci:

  • Marek Edelman – ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej, lekarz i działacz społeczny, który przez całe życie walczył o godność i prawa człowieka.
  • Mary Berg – autorka przejmującego dziennika, który dokumentował życie w getcie warszawskim i stał się jednym z pierwszych świadectw Zagłady.
  • Emanuel Ringelblum – historyk, twórca Podziemnego Archiwum Getta Warszawy, dzięki któremu znamy dziś codzienność i dramat mieszkańców getta.
  • Izrael Milejkowski – lekarz, naukowiec, działacz społeczny, który mimo zagrożenia kontynuował pracę medyczną i naukową w getcie.
  • Marysia Ajzensztadt – młoda wokalistka, nazywana „słowikiem getta”, której talent dawał ludziom chwilę wytchnienia w trudnych czasach.
  • Nachum Grzywacz – nastolatek, który przed śmiercią pozostawił poruszający list – jedno z ostatnich świadectw losu dzieci w getcie.

Udział w Akcji Żonkile był dla naszych uczniów nie tylko lekcją historii, ale też ważnym doświadczeniem edukacyjnym i emocjonalnym. Dzięki pracy z materiałami źródłowymi, wystawie i biografiom uczniowie rozwinęli empatię i świadomość historyczną, nauczyli się odczytywać znaczenie indywidualnych postaw w czasach zagłady, docenili wartość dokumentowania i opowiadania historii, zainspirowali się postawami odwagi i solidarności – cechami, które są aktualne również dziś.

Dziękujemy wszystkim uczniom za zaangażowanie oraz refleksję, którą wspólnie dzieliliśmy. Pani Sylwii Przybylskiej-Sawickiej dziękujemy za przygotowanie wystawy.

Malwina Panek

Marta Stefańska

Natalia Wójkiewicz