Na przełomie stycznia i lutego w naszej szkole został przeprowadzony innowacyjny projekt edukacyjny pt. „Zagraj w lekturę”. Pomysł na projekt narodził się dzięki moim uczniom, którzy na przerwach międzylekcyjnych opowiadali o grze Roblox. Ogromne zainteresowanie grą, które wykazywali uczniowie sprawiło, że postanowiłam wejść do świata wirtualnego moich uczniów i nadać grze edukacyjny wymiar.

Do projektu zgłosiły się dwie drużyny z klas: 5c i 5e. Charakter tego przedsięwzięcia był interdyscyplinarny, ponieważ wymagał połączenia ze sobą wiedzy i umiejętności z dwóch dziedzin tj. j. polski i informatyka. Istotą projektu było przeniesienie fabuły lektury autorstwa Bolesława Prusa „Katarynka” do gry Roblox. Uczniowie poświęcili wiele godzin na  napisanie scenariusza, samodzielne stworzenie filmów,  do których został podłożony głos, całość była montowana przez uczniów. Filmy bazują na fabule dzieła, drobne zmiany, ciąg dalszy losów bohaterów, są efektem nowatorskiego podejścia do zadania i pokazania, że praca z lekturą nie musi być przykrym obowiązkiem odtwórczym,  a może być fantastyczną i kreatywną zabawą.

O samym projekcie uczniowie wypowiedzieli się pozytywnie. Zapytani, co takiego dało im wzięcie udziału w tym przedsięwzięciu, odpowiadali:

Celina Stachowiak (5e): Projekt wzbudził we mnie szczególną chęć kontynuacji takich projektów! Razem z dziewczynami miałyśmy dużo oryginalnych pomysłów i zawsze dochodziłyśmy do kompromisów. Miałyśmy wiele powodów do rozmów. Projekt pozwolił nam lepiej poznać się. 

Piotr Kopeć (5c): Miło spędziłem czas z kolegami. Udoskonaliłem swoje umiejętności pisania tekstu. To była świetna zabawa!

Hanna Sarkan (5e): Ten projekt był ciekawą formą pracy z lekturą, a przede wszystkim świetnym sposobem na polepszenie relacji z przyjaciółmi. 

Basia Stein (5e): To był przyjemnie spędzony czas, każdy mógł wykazać się kreatywnością i mieć swój wkład w efekt końcowy. Dzięki temu projektowi można poprawić kontakt z rówieśnikami, popracować nad techniką pisania tekstów i korzystania z programów do tworzenia filmów.

Głosy naszych uczniów są najlepszą recenzją tego przedsięwzięcia, pokazują siłę  i sens tego typu działań projektowych.

Poniżej prezentuję filmy (fragmenty) i grupowe zdjęcia uczniów, którzy podjęli się zadania.

Bardzo dziękuję uczniom za ich zaangażowanie!

Dominika Ziemak