Doświadczenie przyrodnicze

# # #

Doświadczenie przyrodnicze

Klasa 4d na lekcji przyrody przeprowadzała doświadczenie – “czy roślina potrzebuje światła i wody?”
Uczniowie zobaczyli jak wyglądają nasiona ogórka, marchwi, kukurydzy, sałaty, rzeżuchy i czym się różnią. Następnie przygotowali zestawy kontrolne:
1. Roślinę postawiono w jasnym miejscu, na parapecie i regularnie podlewano.
2. Roślinę postawiono w jasnym miejscu, ale nie podlewano jej przez cały czas trwania doświadczenia.
3. Roślinę regularnie podlewano, ale nie miała ona dostępu do światła.
Dzieci obserwowali zmiany w wyglądzie roślin w każdym zestawie przez okres dwóch tygodni. Następnie na podstawie przeprowadzonych obserwacji stwierdzili, że roślina potrzebuje zarówno światła, jak i wody do życia i prawidłowego rozwoju.
 

To doświadczenie było dla dzieci cenną lekcją na kilku poziomach:

  • Praktyczne zrozumienie: Zamiast tylko czytać o potrzebach roślin, dzieci mogły na własne oczy zobaczyć, co dzieje się, gdy roślinie zabraknie wody lub światła. To jest o wiele bardziej angażujące i zapadające w pamięć niż teoria.

  • Wprowadzenie do metody naukowej: Uczniowie nauczyli się, jak planować doświadczenie i jakie są jego etapy. Stworzenie zestawu kontrolnego oraz zmienianie tylko jednego czynnika w zestawach  to fundamenty myślenia naukowego.

  • Rozwój cierpliwości i umiejętności obserwacji: Doświadczenie wymagało regularnej obserwacji i notowania zmian, co uczy skupienia, cierpliwości i dokładności.

  • Wzrost empatii i odpowiedzialności: Dzieci mogły poczuć się odpowiedzialne za “opiekowanie się” roślinami, co buduje empatię wobec świata przyrody i uczy, jak ważna jest rola człowieka w zapewnianiu optymalnych warunków życia.

Maja Żychlińska