Ilustracja wprowadzająca do artykułu z okazji Dnia Edukacji Narodowej

Dzień Edukacji Narodowej jest świętem całej społeczności szkolnej: nauczycieli, pracowników, uczniów. W tym roku obchodziliśmy go zupełnie inaczej☺

14 października klasy 4-8 zebrały się o ustalonej godzinie, aby uczcić równie ważną uroczystość - 725 lat istnienia Kamionek. Mieszkamy tu lub w okolicy, chodzimy do szkoły, mamy wielu przyjaciół, miłe wspomnienia.

Po powitaniu przez dyrekcję każda klasa zaprezentowała swój okrzyk oraz flagę i udała się na spotkanie z Ochotniczą Strażą Pożarną. Panowie i panie cierpliwie opowiadali o pracy strażaka, szkoleniach, akcjach ratunkowych, przedstawili odpowiedni ubiór, wyposażenie samochodu, pokazali niezbędne sprzęty, odpowiadali z zaangażowaniem i cierpliwością na wiele pytań uczniów. Kolejną atrakcją był pokaz ptaków, gdzie właściciele przedstawili przywiezione gatunki, pokazali je z bliska opowiadając o zwyczajach i życiu ptaków. Następnie harcerze przygotowali kilka konkurencji sprawnościowych, uświadamiając młode pokolenia czym się zajmują, jak wyglądają zbiórki oraz jakie idee towarzyszą harcerstwu. Sekcja nauczycieli wychowania fizycznego przygotowała również dla całej społeczności szkolnej kilka sprawnościowych zadań, żeby nikt nie zapomniał o aktywności fizycznej, bo jak stare powiedzenie mówi – sport to zdrowie.

Na uczniów czekała także gra terenowa, podczas której na dystansie około 3,5 km czekało 15 zadań. Droga wiodła przez pola, las, obok zabudowań. Uczniowie musieli uważnie się rozglądać szukając strzałek, które wskazywały właściwą ścieżkę. Przygotowane zadania miały na celu poznanie najważniejszych informacji o Kamionkach, zrozumienie zależności pomiędzy przyrodą a człowiekiem, współpracę, a przede wszystkim dobrą zabawę!:) Zadania dotyczyły historii szkoły, położenia Kamionek, oceny krajobrazu najbliższej okolicy, dyskusji na temat plusów i minusów  mieszkania w strefie podmiejskiej. Nie zabrakło także tekstów źródłowych o losach Kamionek - pierwszych wzmiankach o miejscowości, o ówczesnych właścicielach, zmianach nazwy na przestrzeni wieków. Uczniowie dowiedzieli się czym jest lesistość i ile wynosi w naszej gminie, ile w województwie i jak wypada województwo wielkopolskie na tle kraju, przypomnieli sobie gatunki drzew, które występują najczęściej w okolicznych lasach oraz poszukiwali odpowiednich liści. Młodzież również musiała wymienić zwierzęta żyjące w lesie oraz w jaki sposób pomaga się im przetrwać zimę, ustalić dlaczego nieopodal leśniczówki znajduje się kapliczka Św. Huberta i czego on jest patronem. Korzystając z mapy oraz dodatkowych źródeł informacji dowiedzieli się o działalności lądolodu w okolicy- przede wszystkim jeziorach rynnowych w naszej gminie, odszukali również jakie rzeki płyną w okolicy. Na koniec odpowiedzieli na istotne pytanie czym jest mała ojczyzna. Pojawiło się tu mnóstwo trafnych spostrzeżeń, bo tak naprawdę granicę małej ojczyzny możemy ustalać indywidualnie, jak również definiować ją na wiele sposobów. Mała Ojczyzna to przede wszystkim dom, ogród, podwórko, osiedle, miejscowość, w której mieszkamy, miejsce dla nas ważne, miejsce - skąd mamy miłe wspomnienia, do którego chętnie wracamy w którym żyjemy…

Po skończonej zabawie klasy udały się na zasłużony odpoczynek dostając w nagrodę słodkości. Myślę, że zapamiętają Dzień Edukacji Narodowej jako przyjemne święto całej społeczności szkolnej.☺

Anna Grzybowska